Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rekordowy 2023 rok PKP Intercity. Niemal 70 mln pasażerów, zakupy nowoczesnego taboru i wynik finansowy na plusie

OPRAC.: sb
Przemysław Świderski
W zakończonym 2023 roku PKP Intercity przewiozły największą w swojej historii liczbę pasażerów – ponad 68 mln. To m. in. efekt wielomiliardowych inwestycji w tabor, dzięki którym systematycznie podnosi się komfort podróżowania. Mijający rok to także rozwój oferty i cyfrowych kanałów sprzedaży usług.

W 2023 PKP Intercity przewiozło najwięcej pasażerów w historii

Jeszcze w 2022 roku z usług narodowego przewoźnika kolejowego skorzystało 59 mln pasażerów, co do połowy listopada 2023 roku było najlepszym wynikiem w historii spółki. Od stycznia do 20 listopada spółka przewiozła 60 mln osób, przekraczając tym samym po raz pierwszy nieosiągalną dotąd liczbę pasażerów.

Wynik za cały 2023 rok okazał się o 8 mln pasażerów większy. W efekcie czego spółka osiągnęła przewozowy rekord – 68 mln wybierających podróż z PKP Intercity. Jest to też wzrost o ponad 15 proc. rok do roku. Rekordowa liczba pasażerów wsiadała do pociągów przewoźnika w każdym miesiącu minionego roku. Na rok 2024 spółka prognozuje przekroczenie 70 mln pasażerów.

- Zainteresowanie naszymi usługami rośnie w rekordowym tempie, czego dowodem są tegoroczne wyniki przewozowe – powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. - Wzrost na poziomie kilkunastu procent rok do roku, to doskonały wynik, biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że udało nam się przełamać nieosiągalną dotąd granicę 60 mln pasażerów. Tak wysoka popularność kolei nie wzięła się znikąd. To efekt ciężkiej pracy kolejarzy – ocenił.

Pociągi PKP Intercity w ub. roku zatrzymywały się w 411 miejscowościach na 465 stacjach.

Kolejny rok na plusie

- Rok 2023 przechodzi do historii jako absolutnie najlepszy pod względem przewozów i bardzo dobry finansowo. Zamykamy go z szacowanym zyskiem netto na poziomie 120 mln zł. Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – poinformował Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity.

Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB plus. Stabilna perspektywa przy założeniach dalszego rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym.

Nowe kontrakty na nowoczesny tabor

W celu poprawiania komfortu podróżowania PKP Intercity podpisały w minionym roku kontrakty na modernizację, jak i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,96 mld zł brutto. Od początku realizacji strategii „Kolej Dużych Inwestycji” spółka podpisała umowy na 8,5 mld zł. W wyniku inwestycji z roku na rok coraz więcej połączeń obsługiwanych jest składami o podwyższonym standardzie IC. W najnowszym rocznym rozkładzie jazdy ich liczba wzrosła z 274 do 303.

- Inwestycje taborowe zrealizowane w 2023 roku były dużym wyzwaniem, jednak wizja długoterminowych zmian w jakości naszych usług okazała się skuteczna – ocenił Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. - Wszystkie podpisane przez nas umowy czy zrealizowane kontrakty miały jasny cel: poprawa warunków podróżowania. Cieszymy się i napawa nas to dumą, że PKP Intercity ma także możliwość realizacji swoich planów inwestycyjnych wraz z polskimi producentami – zaznaczył.

Rzeczywiście, krajowi producenci taboru są beneficjentami większości zawartych kontraktów. Jednym z nich jest nowosądecki Newag, z którym spółka podpisała w grudniu tego roku umowę o wartości 1,17 mld zł na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych. Z kolei w marcu 2023 roku zawarła umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Realizacja obu kontraktów sprawi, że w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta.

Kolejnym polskim producentem, z którym współpracuje narodowy przewoźnik, jest poznańska spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. W październiku 2023 roku PKP Intercity podpisały z nią umowę o wartości ponad 200 mln zł na naprawy 32 wagonów. Pod koniec roku spółki podpisały kolejną umowę, tym razem na wykonanie naprawy okresowej 50 wagonów, które po zakończeniu będą wielofunkcyjnymi pojazdami typu Combo. Wartość kontraktu wynosi 461 mln zł brutto.

Cyfrowa rewolucja w PKP Intercity

W minionym roku rozwijana była internetowa sprzedaż biletów. Efektem prac jest między innymi wprowadzona z początkiem stycznia 2023 roku aplikacja mobilna PKP Intercity, która została pobrana już blisko 1,1 mln razy na urządzenia mobilne. Za jej pośrednictwem sprzedano ponad 2,7 mln biletów o wartości 160 mln zł.

- Wprowadzenie nowej aplikacji mobilnej, rozwój systemu sprzedaży czy otworzenie się na kolejnych partnerów oferujących zdalną sprzedaż biletów umożliwiło nam przede wszystkim ułatwienie dostępu do zakupu biletów. Pasażer ma wybór. Może dokonać zakupu biletu za pośrednictwem preferowanych aplikacji czy platform. Aktualnie 74 proc. sprzedaży biletów dokonuje się za pośrednictwem kanałów online – informuje Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Przewoźnik uruchomił dotąd współpracę z kilkoma partnerami w ramach rozwijania zdalnych kanałów sprzedaży. PKP Intercity sprzedaje swoje bilety za pośrednictwem platform takich, jak mPay, e-podróżnik.pl, SkyCash, Koleo a także Jakdojade. Do końca grudnia 2023 roku w kanałach zdalnych partnerów sprzedanych zostało 8,9 mln biletów o wartości ponad 400 mln zł. Spółka posiada także podpisane umowy m. in. z Infobus oraz eTravel, za pośrednictwem których sprzedaż ruszy niebawem.

Jeszcze pod koniec 2022 roku spółka podpisała trzy umowy na największą inwestycję cyfrową w swojej historii o wartości 143 mln zł brutto, obejmujące m. in. stworzenie i uruchomienie całkowicie nowego Centralnego Systemu Sprzedaży. 11 października 2023 roku przewoźnik uruchomił nowy serwis internetowej sprzedaży biletów e-IC 2.0.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rekordowy 2023 rok PKP Intercity. Niemal 70 mln pasażerów, zakupy nowoczesnego taboru i wynik finansowy na plusie - Dziennik Bałtycki

Wróć na sopot.naszemiasto.pl Nasze Miasto