Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyższe kompetencje nauczycieli w 10 tysiącach szkół w całej Polsce. W projekcie wzięli udział nauczyciele z małych miasteczek i wsi

OPRAC.:
Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Nauczyciele chętnie wzięli udział w projekcie.
Nauczyciele chętnie wzięli udział w projekcie. Fot. PAP/C. Piwowarski
Ponad 82 tysiące nauczycieli i nauczycielek z 10 tysięcy szkół w całej Polsce podniosło swoje cyfrowe kompetencje, biorąc udział w programie „Lekcja:Enter”. Aż 65 proc. przeszkolonych pedagogów pochodziło z mniejszych ośrodków: wsi i miasteczek. Projekt to istotne wsparcie w cyfrowej transformacji szkół, obok stale rozwijanej bazy e-zasobów czy doposażania placówek oświatowych w nowoczesny sprzęt.

Spis treści

Projekt „Lekcja:Enter”

Celem projektu „Lekcja:Enter” było rozwinięcie kompetencji cyfrowych nauczycielek i nauczycieli. Między innymi poprzez stosowanie aktywizujących metod pracy pedagogów z wykorzystaniem e-zasobów, narzędzi cyfrowych i aplikacji w całym procesie nauczania (nie tylko do nauki zdalnej). Przeszkolono ostatecznie aż 82242 nauczycielki i nauczycieli z ponad 10000 szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

– W pierwotnych założeniach z małych miejscowości i wsi miało być 30 proc. uczestniczek i uczestników szkoleń. Finalnie okazało się, że aż 65 proc. nauczycielek i nauczycieli, których przeszkoliliśmy w ramach projektu, pochodziło z mniejszych ośrodków – przyznała Monika Eilmes, liderka projektu „Lekcja:Enter” z Fundacji Orange.

Nauczyciele pozytywnie ocenili szkolenie

Warsztaty prowadzone były w formie stacjonarnej i online w całej Polsce przez Placówki Doskonalenia Nauczycieli i ponad 600 trenerów i trenerek. W badaniu wykonanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów uczestnicy wysoko ocenili jakość szkoleń. Aż 91 proc. pedagogów przyznało, że wzrosły ich kompetencje w zakresie wykorzystywania narzędzi i zasobów cyfrowych.

Jak stwierdziła Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie z woj. kujawsko-pomorskiego, kompetencje cyfrowe i potrzeby ich podnoszenia są ważne zarówno dla nauczycieli z wielkich miast, jak i mniejszych miejscowości.

– Potrzebujemy dostępu do nowoczesnych technologii, do szkoleń, aby poszerzyć swe umiejętności cyfrowe. Dzięki projektowi mieliśmy możliwość szkolenia stacjonarnego, jak też w formie online – przekazała Agnieszka Burak.

Quizy, WebQuesty, webinary eksperckie, wirtualne podróże, e-wizyty w muzeach, edukacyjne aplikacje i materiały online, a także zasady bezpieczeństwa w sieci, rozwój współpracy oraz umiejętności krytycznego myślenia – to tylko część zagadnień, które miały szansę poznać osoby biorące udział w bezpłatnych szkoleniach.

– Lekcje, które teraz prowadzimy są moim zdaniem dużo ciekawsze. Częściej korzystamy z metod aktywizacyjnych i widzimy, że uczniowie są bardziej zaangażowani. Kreujemy nauczanie tak, aby lekcje były fascynującą przygodą dla naszych uczniów. Dzieci angażują się na zajęciach i bardzo dużo wynoszą z lekcji – wyjaśniła Agnieszka Burak z Zespołu Szkół w Czernikowie.

Projekt był realizowany przez cztery lata

– Projekt doskonale wpisał się w naszą misję wspierania dzieci i młodzieży oraz nauczycielek i nauczycieli w nabywaniu kompetencji przyszłości. To ważne, żeby dorośli rozumieli potrzeby młodych ludzi i potrafili zadbać o takie warunki i wsparcie, które uczyni edukację bardziej atrakcyjną, a szkołę miejscem, gdzie rozumie się świat cyfrowy – stwierdził Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.

Na potrzebę otwarcia się na nowoczesne technologie wszystkich zaangażowanych w rozwój polskiej oświaty zwracał uwagę Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

– W polskiej szkole pora dziś na to, żeby uczniowie i nauczyciele pracowali bardzo twórczo i coraz powszechniej korzystali z narzędzi cyfrowych – oświadczył Jacek Królikowski.

Jak stwierdziła Danuta Pławecka z Instytutu Spraw Publicznych, jednym z ważniejszych efektów projektu było „wprowadzenie rekomendacji do wdrażania w codziennej pracy dydaktycznej” w szkołach, a tym samym skonkretyzowanie umiejętności nabytych na szkoleniach i warsztatach.

– Nasz projekt dał solidną podstawę do kontynuowania zmiany, która pozwoli na wprowadzenie szkół i sposobów nauczania w XXI wiek. Jest też przykładem sprawnej współpracy organizacji pozarządowych, które wspólnie zrealizowały inicjatywę na wielką skalę –stwierdziła Monika Eilmes z Fundacji Orange.

Program „Lekcja:Enter” realizowano w latach 2019-2023 dzięki zaangażowaniu Fundacji Orange, Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutu Spraw Publicznych. Budżet „Lekcji:Enter” wyniósł prawie 50 mln złotych i był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wyższe kompetencje nauczycieli w 10 tysiącach szkół w całej Polsce. W projekcie wzięli udział nauczyciele z małych miasteczek i wsi - Strefa Edukacji

Wróć na sopot.naszemiasto.pl Nasze Miasto