Inflacja osłabia entuzjazm do podróżowania
Jak wynika z badania Holiday Barometer 2023, aż 72 proc. Polaków deklarowało entuzjastyczne nastawienie do wakacyjnych podróży. Nie odbiegamy więc od średniej europejskiej - 78 proc.
Warto jednak zaznaczyć, że jesteśmy jedynym krajem, w którym wskaźnik wzrósł najmniej w porównaniu z ubiegłym rokiem (zaledwie 2 proc.). Największy bezpośredni wpływ na tę sytuację miała inflacja - aż 76 proc. ankietowanych wskazało ją jako przyczynę.
Ceny turystyki zorganizowanej za granicą były wyższe o 23,1 proc., a w kraju o 18,7 proc. Polacy zaczynają więc organizować sobie wypoczynek we własnym zakresie, jak wynika ze zrealizowanego w maju badania Wakacyjne plany Polaków 2023.
Polacy zwiększają budżet wakacyjny
Według IPSOS, w 2023 roku planowaliśmy przeznaczyć na wakacje o 20 procent wyższą kwotę niż w roku ubiegłym.
Jedna trzecia Polaków deklaruje, że na wyjazd planuje wydać nie więcej niż 1000 złotych na osobę. Jedynie 5 proc. badanych deklarowało, że będzie to więcej niż 5 000 złotych.
Korzystamy także z nieco bardziej ekonomicznych opcji noclegów. Trend ten potwierdzają dane OLX. W maju 2023 nastąpił wzrost zainteresowania obiektami, które można wynająć w całości – takich, w których równocześnie może przebywać większa liczba osób.
Wśród fraz najczęściej wpisywanych przez osoby poszukujące wakacyjnych noclegów w maju znalazły się:
- dom nad morzem
- domek letniskowy.
Wakacje to zdecydowanie czas na odpoczynek i relaks, których latem najchętniej poszukujemy niezmiennie nad morzem lub jeziorami. Ale ich gwarancją jest też komfort finansowy. Z naszych danych można wysnuć wniosek, że jednym z takich rozwiązań jest korzystanie z oferty domków letniskowych, czy domów wakacyjnych, których koszty wynajęcia możemy współdzielić z rodziną, czy przyjaciółmi. Dodatkowym atutem takich miejsc jest to, że zazwyczaj znajduje się w nich kuchnia, która umożliwia samodzielne przygotowywanie posiłków, co przynosi kolejne, znaczące, oszczędności – mówi Konrad Grygo, analityk biznesowy OLX.
Kuchnia i atrakcje dla dzieci ważniejsze niż jacuzzi
Jak wynika z danych OLX, dużym zainteresowaniem osób planujących urlopy w kraju, cieszą się również obiekty agroturystyczne. W maju zainteresowanie nimi wzrosło o ponad połowę.
Równie chętnie przeglądamy też oferty, które pojawiają się po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz noclegi nad morzem, czy pokoje nad morzem.
Tym, co je łączy jest fakt, że zdecydowanie bardziej popularne są te z nich, które oferują dostęp do kuchni, aneksu kuchennego oraz atrakcje dla dzieci.
Jednocześnie poziom zainteresowania obiektami oferującymi luksusowe usługi, np. jacuzzi, spada.
Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?