Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku powstała mapa niebezpiecznych dróg w Polsce

Kazimierz Netka
Mamy najbardziej niebezpieczne drogi w całej Europie
. Mapa pomoże kierowcom ominąć najgorsze odcinki.

Na polskich drogach napotkamy nie tylko tzw. czarne punkty - czyli miejsca, w których ginie najwięcej osób, ale też "czarne" odcinki szos, długości nawet kilkudziesięciu kilometrów. I wcale nie chodzi tu o kolor nawierzchni szosy, czyli asfaltu. Na tych niemałych fragmentach tras komunikacyjnych jest bowiem nie mniej niebezpiecznie, jak na tych, cieszących się smutną sławą, czarnych punktach, o których słyszymy już około 10 lat. Politechnika Gdańska wskazuje nawet, że jest znacznie gorzej...

Aż 60 procent dróg krajowych w Polsce to tzw. czarne odcinki. Niemal 70 procent wszystkich wypadków, w których giną ludzie, ma miejsce właśnie na tych jezdniach. Najbezpieczniej jest na autostradach, ale stanowią one zaledwie 4 procent długości sieci polskich dróg. 
Jak dokładnie kształtuje się ryzyko na drogach krajowych w Polsce, jakie są najczęstsze przyczyny i miejsca wypadków? Odpowiedzi na te pytania udzielili naukowcy z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, wspólnie z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Inżynierii Lądowej. Efekty swej pracy przedstawili w formie mapy ryzyka drogowego.
Zagrożenie zobrazowali za pomocą pięciu kolorów, zaznaczając nimi odcinki szos krajowych. Im bliżej czerni, tym ryzyko utraty życia lub odniesienia znacznych ran w wypadku drogowym jest większe. Kolor zielony oznacza najwyższy poziom bezpieczeństwa.


W Pomorskiem najgroźniejsze dla kierowców odcinki stanowią drogi: Wejherowo - Gdynia, Bożepole - Lębork na drodze nr 6, Żukowo - Kościerzyna - Bytów na 20, Chojnice - Czersk na 22, Czarlin - Gniew na 1, Kwidzyn - Grudziądz na 55, Malbork - Elbląg na 22, Słupsk - Koszalin na 6, Suchorze - Miastko na 21.


- Niebezpieczny jest też fragment drogi nr 55 między Kwidzynem a Gardeją - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Gdańsku. - Tam jezdnia jest wąska, nie ma poboczy. Blisko asfaltu rosną drzewa, których nie można usunąć," bo są siedliskiem pachnicy dębowej - chronionego owada.


- Do groźnych i dziwnych wydarzeń dochodzi na krajowej "jedynce", na pograniczu Pszczółek i miejscowości Kolnik - ostrzega Janusz Wawrzyniak, taksówkarz. - Nawierzchnia jest tam nie najgorsza, ale nocą strach jechać, bo ktoś w poprzek szosy buduje barykady z pustaków. Zdarzyło się, że chuligani położyli deskę z gwoździami. 
Policja potwierdza te przypadki chuligaństwa. Zdarzały się one zwłaszcza na początku listopada, nawet kilkakrotnie tej samej nocy. Nikt nie da gwarancji, że znowu się nie powtórzą. Tego jednak na mapie, opracowanej w Politechnice Gdańskiej, nie zaznaczono. A może warto sporządzić taki wykaz chuligańskiej obecności na pomorskich szosach?


Mapa ryzyka powstała w ramach realizacji unijnego programu EuroRAP (Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach; po angielsku: European Road Assessment Programme), do którego Politechnika Gdańska przystąpiła w 2008 roku. EuroRAP umożliwia niezależną ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego według jednolitej, międzynarodowej metodyki, uwzględniającej: wielkość ryzyka na drogach, monitoring zmian w ryzyku oraz ocenę zagrożenia. Mapę ryzyka indywidualnego opracowano, korzystając z policyjnych danych statystycznych. W okresie objętym przygotowaniami do sporządzenia mapy, czyli w latach 2006 - 2008, na drogach krajowych w Polsce doszło do 12 586 wypadków, w których zginęło 5815 osób, a 10 882 osoby odniosły ciężkie obrażenia ciała. Wielu z rannych zostało kalekami. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły prawie 11 miliardów złotych.

- Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce wskazuje, że 60 proc. dróg krajowych to czarne odcinki o najwyższym poziomie ryzyka, na których możemy spodziewać się ponaddwunastokrotnie większego ryzyka zostania ofiarą śmiertelną lub osobą ciężko ranną niż na odcinkach zielonych - wyjaśnia dr inż. Kazimierz Jamroz z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, wykładowca w Katedrze Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej.


2 grudnia w Brukseli przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, w tym reprezentanci Polski, uczestniczyli w specjalnym spotkaniu wspierającym kampanię na rzecz budowy bezpiecznych dróg w Europie. Wówczas dokładniej poznali EuroRAP i mapę ryzyka na podstawowej sieci dróg w 15 krajach Unii Europejskiej, w tym Polski. Uczestnicy kampanii zwrócą się do europosłów z apelem o podpisanie deklaracji wspierającej systemowe stosowanie bezpiecznej infrastruktury drogowej. A tym samym przyjęcie zobowiązania do wspierania kampanii i włączenia zasad budowy bezpiecznych dróg do nowego Europejskiego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jako elementu kluczowego na kolejnych dziesięć lat (2011 - 2020).


Przed wyjazdem np. na święta warto wiedzieć, że najwięcej "groźnych" fragmentów krajowych szos jest w południowej i południowo-wschodniej Polsce. Tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka przyjętym przez EuroRAP, ale stanowią one zaledwie 4 procent sieci dróg krajowych.


Możliwości wykorzystania mapy ryzyka indywidualnego są ogromne. Opracowanie to posłuży w szczególności kierowcom planującym podróż. Dzięki mapie mogą wybrać trasę, według kryterium minimalizacji niebezpieczeństwa. Z mapy korzystać może również administracja drogowa, zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz poprawy warunków ruchu drogowego. Z kolei instytucjom nadzorującym ruch drogowy, czyli policji i inspekcji transportu, mapa pomoże w planowaniu kontroli. 
W ramach programu EuroRAP, oprócz mapy ogólnej, opracowano również mapy ryzyka indywidualnego w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków, takie jak: najechanie na pieszego, nadmierna prędkość, zderzenie czołowe, zderzenie boczne, wypadnięcie z drogi czy też wypadki z udziałem rowerzystów. Powstała też mapa ryzyka społecznego, prezentując

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto