Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Protest podczas posiedzenia Rady Miasta. "SCT została zaprojektowana skandalicznie"

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Trwa protest w sprawie wprowadzenia SCT
Trwa protest w sprawie wprowadzenia SCT Plaftorma X/Sebastian Kaleta/Screenshot
Trwa sesja Rady Warszawy, podczas której ma odbyć się głosowanie nad wprowadzeniem Strefy Czystego Transportu w stolicy. Na posiedzeniu pojawili się mieszkańcy, którzy sprzeciwiają się projektowi. Protestujący nie zostali wpuszczeni na salę obrad. W sieci pojawia się coraz więcej materiałów wideo ze strajku. Wcześniej głos w sprawie zabrał prezydent Warszawy. - Będziemy w tej sprawie ambitni, dlatego, że nie chcemy się dusić w centrum miasta - powiedział Rafał Trzaskowski.

W czwartek 7 grudnia w Pałacu Kultury i Nauki odbywa się posiedzenie Rady Warszawy. Pierwszym punktem obrad jest projekt uchwały wprowadzającej w stolicy strefę czystego transportu. Pomysł od początku budził wiele kontrowersji. Wszystko za sprawą wydzielonego obszaru, po którym będą mogły poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin.

Przeciwnicy wprowadzenia SCT zorganizowali protest podczas posiedzenia Rady Warszawy. Z informacji zamieszczonych w mediach społecznościowych wynika, że większość ze strajkujących nie została wpuszczona na obrady.

Warszawska strefa czystego transportu została zaprojektowana skandalicznie, bo nic nie uzasadnia aż tak szerokich granic tej strefy. Tym bardziej, że obejmuje ona np. Wisłostradę, która jest drogą przelotową, ale także drogą, którą mieszkańcy poruszają się, by załatwić ważne sprawy w centrum. Więc nawet jeżeli ktoś nie będzie mieszkał w SCT, to i tak nie będzie mógł przejechać przez swoje miasto inaczej niż obwodnicą - komentuje Paweł Skwierawski z inicjatywy mieszkańców Stopkorkom, biorącej udział w proteście.

Rafał Trzaskowski: nie chcemy się dusić w centrum miasta

W środę 6 grudnia głos w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie zabrał prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Będziemy w tej sprawie ambitni, dlatego, że nie chcemy się dusić w centrum miasta w związku ze smogiem, przez te dni, w których mamy mróz i nie mamy wiatru. Musimy podejmować tutaj ambitne decyzje, musimy redukować tlenki azotu - nie ma innego wyjścia - i dlatego chcemy ograniczyć wjazd tych najbardziej trujących samochodów, dwudziestoletnich samochodów do centrum miasta, gdzie jakość powietrza niestety jest w zimowe dni zła - powiedział Trzaskowski, podczas rozmowy na antenie TVN 24.

Prezydent Warszawy zaznaczył, że władze miasta wsłuchują się w głosy mieszkańców.

Dlatego są okresy przejściowe, przede wszystkim dla mieszkańców tej strefy, dla naszych seniorów, dlatego, że mają oni utrudnione zadanie. Natomiast nie ma innego wyjścia, tak robi cała Europa i cały świat - wyjaśnił Rafał Trzaskowski.

Stefa Czystego Transportu w Warszawie. O co chodzi?

Według nowych założeń, Strefa Czystego Transportu obejmie ponad dwukrotnie większy obszar:

  • Całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ
  • Prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni)
  • Prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska, niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody)
  • Większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca)
  • Około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia)

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Niedawno, nasza redakcja otrzymała list od jednego z czytelników w sprawie Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Napisał go Sekretarz Rady Samorządu Mieszkańców Olszyna, Krystian Głuch. Jego treść można przeczytać w poniższym artykule.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto