Rekord odholowanych hulajnóg padł w Sopocie w poprzedni czwartek 23 czerwca. Straż miejska jest szczególnie wyczulona na to, jak użytkowane są te pojazdy.
- Kiedy robi się ciepło po mieście porusza się więcej hulajnóg, dlatego zwracamy na to szczególną uwagę już od maja, z naciskiem na weekendy – mówi Tomasz Dusza, komendant Straży Miejskiej w Sopocie. - W każdy weekend na osoby niewłaściwie korzystające z tych pojazdów nakładamy mandaty na kilka tysięcy złotych. Natomiast w ramach prowadzonych programów profilaktycznych, przypominamy dzieciom i młodzieży w sopockich szkołach jakie są zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi w mieście – dodaje Tomasz Dusza.
Łamanie przepisów ruchu drogowego na hulajnodze jest obecnie karane tak samo jak w przypadku kierowania rowerem. Użytkownicy muszą m. in. dostosować się do znaków drogowych i ogólnych zasad ruchu drogowego. Na przykład złamanie zakazu ruchu może skutkować mandatem w wysokości nawet do 5 tys. zł. Taki zakaz obowiązuje w Sopocie m. in. na ul. Bohaterów Monte Cassino.
- Hulajnoga to pożyteczny i praktyczny pojazd, ale niewłaściwie użytkowana może stwarzać niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Latem w Sopocie zwracamy baczną uwagę na osoby podróżujące hulajnogami, a także na to jak pozostawiane są te pojazdy. Porzucone na środku chodnika mogą stać się przyczyną niebezpiecznych zdarzeń z udziałem np. osób niedowidzących czy rowerzystów. Na szczęście coraz więcej osób o tym wie, a poza tym łamanie przepisów ruchu drogowego po prostu się nie opłaca – znacznie wzrosły kwoty mandatów – dodaje wiceprezydent.
W Sopocie już w 2020 roku z inicjatywy miasta miejsca postojowe dla hulajnóg zostały wyznaczone i jasno oznakowane. Jest ich 70 przy stojakach rowerowych i „kopertach”. Miasto zawarło też porozumienia z operatorami hulajnóg, a efektem było również zmniejszenie prędkości tych pojazdów w niektórych rejonach miasta.
Pod koniec lipca 2021 r. weszła w życie uchwała sopockiej rady miasta, umożliwiająca usuwanie z ulic nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg elektrycznych. Tym samym są one traktowane jak pozostałe pojazdy, od dawna objęte tymi przepisami. Za ich odholowanie i postój na parkingu strzeżonym płacą właściciele i użytkownicy – 123 zł za holowanie oraz 23 zł za każdą dobę przechowywania na parkingu strzeżonym. Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, odholowaniu podlega m. in. pojazd, który jest zaparkowany w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu.
Jak korzystać z hulajnogi elektrycznej w mieście
Prawo o ruchu drogowym zostało znowelizowane, m. in. jeśli chodzi o hulajnogi elektryczne, 20 maja 2021 roku. Należy się nimi poruszać po drodze dla rowerów. Maksymalna prędkość to 20 km na godz. Jeśli nie ma drogi rowerowej, należy jechać jezdnią w strefie „tempo 30”. Na chodnikach, poza strefą, należy się poruszać z prędkością nieprzekraczającą prędkości pieszego i nie więcej jak 5 km na godz. Hulajnoga może być parkowana na chodnikach przy krawężniku przeciwległym do jezdni, równolegle do osi drogi. Trzeba pamiętać o pozostawieniu co najmniej 1,5 m miejsca dla pieszych.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?