Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sopot: 66-latka naciągnięta przez telefon na 100 tys. zł! Sprawdzaj kto dzwoni i dowiedz się czym jest spoofing

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Jaroslaw Jakubczak/Polska Press
100 tys. zł zniknęło z konta bankowego oszukanej sopocianki po tym jak zainstalowała na swoim smartfonie złośliwe oprogramowanie. Nastraszona przez dzwoniącą fałszywą pracownicę banku, że ktoś chce włamać się na jej rachunek, zastosowała się do jej instrukcji. Konto zostało wyczyszczone. Tego samego dnia w identyczny sposób dał się oszukać również mieszkaniec Gdańska, który stracił 4 tys. złotych. Ta metoda to tzw. spoofing telefoniczny.

Oszukana kobieta została zmanipulowana podczas połączenia, które odebrała. Numer, który pojawił się na wyświetlaczu „komórki” wskazywał, że dzwoni ktoś z centrali banku.

- W słuchawce odezwała się kobieta i poinformowała, że jest pracownikiem działu zabezpieczeń banku - opisuje oszustwo asp. sztab. Lucyna Rekowska z sopockiej policji. - Poinformowała ona 66-latkę, że ktoś próbował włamać się na jej konto bankowe i, by sprawdzić czy nie było innych prób wejścia na konto, kazała je chwilowo zamknąć. Twierdziła też, że będzie trzeba otworzyć nowe konto bankowe. Sopocianka, chcąc uchronić swoje oszczędności, bez zastanowienia ściągnęła wskazaną przez „pracownicę banku” aplikację i wykonywała jej wszystkie polecenia.

Przez długi czas 66-latka wierzyła we wszystko, co mówiła dzwoniąca. Gdy zorientowała się, że połączenie trwa już ponad 3 godziny, sama zalogowała się na swoje konto bankowe i wtedy zauważyła, że zniknęło ponad 100 tys. zł. Po tym, jak dzwoniąca do niej kobieta rozłączyła się, sopocianka sama zadzwoniła na infolinię swojego banku i powiadomiła o całej sytuacji. Jej konto natychmiast zostało zablokowane. W podobny sposób został także oszukany mieszkaniec Gdańska. Mężczyzna zgłosił się do sopockich funkcjonariuszy i poinformował, że stracił 4 tys. zł.

Taka technika oszustwa to tzw. spoofing telefoniczny. Polega on na podszywaniu się dzwoniącego oszusta pod inny numer, by uwiarygodnić nieprawdziwą tożsamość . Dzwoniący, włamując się do sieci telekomunikacyjnej, czy obchodząc zabezpieczenia komunikatora, wprowadza numer i jego opis, który wyświetla się adresatowi jako numer dzwoniącego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu czy policjantem. Szczególnie trzeba uważać na połączenia przez internet w popularnych komunikatorach takich jak Signal, Whatsapp czy Skype, jednak w zwykłych sieciach telefonicznych takie oszustwo też jest możliwe.

- Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinniśmy potraktować jako próbę oszustwa. Jeśli nasz rozmówca poinformuje, że pieniądze na naszym koncie są zagrożone lub z innego powodu należy przelać je na inne konto, od razu powinniśmy się rozłączyć. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje - radzi asp. sztab. Lucyna Rekowska.

Jak może wyglądać próba przestępstwa? Na wyświetlaczu telefonu widzimy, że ktoś do nas dzwoni. Numer lub opis wskazuje np. na bank. Odbieramy. Wzbudzający zaufanie głos oszusta stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji i pod presją czasu. Ofiara stosuje się do podanych instrukcji, np. instaluje wskazaną aplikację w telefonie komórkowym i podaje w niej wrażliwe dane umożliwiające logowanie do serwisu internetowego banku. Złośliwy program czyści rachunek lub bierze kredyt.

Policyjni specjaliści zajmujący się przestępstwami teleinformatycznymi ostrzegają, że w praktyce zablokowanie spoofingu telefonicznego jest niemożliwe. Zapobieganie tego typu oszustwom polega przede wszystkim na zwiększaniu świadomości ludzi w zakresie metod i technik wykorzystywanych przez przestępców. Trzeba też pamiętać, że pracownicy banków, policjanci czy urzędnicy nigdy nie proszą o wykonanie przelewu czy podanie danych logowania do konta bankowego przez telefon.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sopot: 66-latka naciągnięta przez telefon na 100 tys. zł! Sprawdzaj kto dzwoni i dowiedz się czym jest spoofing - Dziennik Bałtycki

Wróć na sopot.naszemiasto.pl Nasze Miasto