Nadanie nowego charakteru terenom parku było możliwe dzięki projektowi „Kompleksowa rewaloryzacja Parku Północnego w Sopocie – Etap I”. Projekt obejmował renowację części Parku Północnego usytuowanego wzdłuż pasa nadmorskiego w Sopocie o powierzchni 15,46 ha. Bezpośrednim efektem realizacji prac budowlano – montażowych jest wybudowana (2,7 km) i przebudowana (1,87 km) infrastruktura turystyczna na obszarach cennych przyrodniczo. Przeprowadzono także prace z zakresu ochrony i odtworzenia 17 gatunków roślin cennych przyrodniczo i związanych z oryginalnym leśnym charakterem parku.
Na wybudowaną infrastrukturę turystyczną składają się: ścieżka piesza – 0,091 km, ścieżka pieszo-rowerowa – 1,133 km, ścieżka rowerowa – 0,159 km, ścieżka dla rolkarzy – 1,156 km.
Wybudowano także drewniane pomosty nad bagiennymi terenami parku (0,17 km), które pozwalają nie tylko bezpiecznie przechadzać się po podmokłej części, ale również zostały wykorzystane do celów edukacyjnych – wzdłuż pomostów wiedzie ścieżka edukacyjna.
Park Północny ze względu na swoje walory przyrodnicze, jak i położenie w pasie nadmorskim oraz bezpośrednim sąsiedztwie molo, posiada ogromny potencjał turystyczny, który dzięki zrealizowanemu projektowi jest już w pełni wykorzystywany.
Realizacja projektu umożliwiła zachowanie bezcennych przyrodniczo gatunków oraz poddanie ich ochronie, co przyczyniło się do stworzenia optymalnych warunków do wzrostu i rozwoju spójnego ekosystemu.
Dzięki nowemu bezkolizyjnemu układowi ścieżek o różnych funkcjach powstały warunki dla bardziej aktywnego wypoczynku.
W ramach projektu utworzona została strona internetowa www.parki.sopot.pl
Ponad 3,5 km dróg rowerowych powstało w Sopocie dzięki projektowi "Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013". Przy przystanku SKM Sopot Kamienny Potok został wybudowany monitorowany i zadaszony parking rowerowy bike&ride na 40 miejsc parkingowych, w którym zastosowano stojaki umożliwiające bezpieczne umocowanie rowerów – stojaki typu BARIERKA (odwrócone „U”), aby można było przymocować rower w dwóch miejscach: ramą oraz kołem.
Głównym celem projektu jest rozwój funkcji miejskich i metropolitalnych Aglomeracji Trójmiejskiej poprzez rozbudowę i integrację efektywnego i przyjaznego środowisku trójmiejskiego systemu transportu rowerowego. Drugim ważnym celem projektu jest wzrost atrakcyjności roweru jako środka codziennej komunikacji. Dodatkowo planuje się rozszerzenie projektu i wybudowanie kolejnych 1,9 km dróg rowerowych do połowy 2015 roku.
Przedsięwzięcie to jest realizowane w ramach współpracy metropolitalnej wspólnie z Gdańskiem i Gdynią. Projekt polega na rozbudowie i integracji infrastruktury dróg rowerowych o charakterze transportowym z transportem zbiorowym. Całkowita wartość projektu to 79 176 017.69 zł (koszt projektu dla części sopockiej wyniósł 7 760 668,7). Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 dofinansował projekt w kwocie 47 972 066.23 (część sopocka - 5 157 466,93).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?