„Lockdown był trudnym doświadczeniem” - przyznaje niejeden nastolatek. To właśnie uczniowie – i ci w okresie dojrzewania i ich koledzy z młodszych klas byli jedną z grup, która najmocniej skarżyła się na skutki pandemii. Ponad połowa młodych ludzi uważa, że ich relacje rówieśnicze znacznie się pogorszyły. Wśród problemów, które wskazywali uczniowie w trakcie nauki zdalnej były także: strach przed zarażeniem koronawirusem, przeciążenie materiałem do nauki czy problemy rodzinne, które nasiliły się w czasie ostatniego roku. Wszystko to sprawiało, że kondycja psychiczna młodych ludzi znacznie ucierpiała.
Co wpływa na dobrostan młodzieży?
Fundacja Zwolnieni z Teorii postanowiła jednak przyjrzeć się temu, co sprawiało, że młodzież podnosiła się na duchu. Okazało się, że ze skutkami pandemii lepiej radzili sobie ci, którzy postanowili zaangażować się społecznie. W jaki sposób? Np. organizując zbiórki charytatywne, przeprowadzając akcje na rzecz ekologii, promując zdrowe żywienie, czy po prostu pomagając kolegom, którzy trudniej radzili sobie z wyzwaniami związanymi z nauką zdalną.
Z badań przeprowadzonych na próbie 621 uczniów, wynikło, że że nastolatkowie, którzy działali na rzecz innych w czasie lockdownu, jaśniej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (także o 12 proc.) od tych, którzy takich działań nie podejmowali. Dodatkowo uczniowie ci mają wyższe poczucie autonomii (ponad 7 proc.) niż ich rówieśnicy.
Czego jeszcze dowiadujemy się z badania? Chociażby tego, że młodzież, która otworzyła się na działania na rzecz innych, rozwijała u siebie empatię i inteligencję emocjonalną, a także asertywność i pewność siebie.
Uczniowie z III LO w Gdyni działają dla Bałtyku
Opublikowanie raportu zbiegło się z ogłoszeniem Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, który zamiast wyników matur, premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ogólnopolski ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze. W czołówce, na 16 miejscu znalazło się III Liceum Ogólnokształcące w Gdyni. Młodzież przygotowała projekt See the Sea, w ramach którego chciała zwrócić uwagę na ochronę Bałtyku.
- Nasza szkoła znajduje się dosłownie trzy minuty od morza. W pewnym momencie zapytaliśmy siebie, czy na co dzień ludzie dostrzegają problemy Bałtyku. Okazało się, że nie, więc postanowiliśmy działać - m. in. w mediach społecznościowych, publikując wraz z naukowcami posty edukacyjne na temat Bałtyku. Zebraliśmy też fundusze i stworzyliśmy bluzy i torby własnego projektu, które sprzedawaliśmy, a kwotę przekazaliśmy fundacji Mare zajmującej się problemami Bałtyku – mówi zaangażowana w projekt uczennica III LO w Gdyni, Kalina Kacprzak.
Kalina podkreśla także dodatkową wartość tego projektu – był to sposób na utrzymanie kontaktów z innymi kolegami i koleżankami ze szkoły, co w czasie nauki zdalnej wcale nie było oczywiste.
Pomorskie placówki w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii
Nie tylko gdyńskie III LO znalazło się w tym zestawieniu. Pojawiło się w nim jeszcze 18 innych pomorskich szkół.
- 29 miejsce zajęło II Liceum Ogólnokształcące w Słupsku,
- 54 – LO nr 1 w Pruszczu Gdańskim,
- 58 – Technikum ZSI w Słupsku,
- 71 – II LO w Gdańsku,
- a 101 – II LO w Gdyni.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?