Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mevo 2.0 ma nowe rowery. Wiemy też, kiedy planowany jest start systemu

Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz City Bike Global zaprezentowali nowe rowery, które mają zasilić MEVO 2.0
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz City Bike Global zaprezentowali nowe rowery, które mają zasilić MEVO 2.0 Andrzej Kowalski
Po problemach z ramą i systemem w Szwecji, Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot wraz z operatorem City Bike Global zdecydowali się na wymianę elektrycznych rowerów. Jednoślady od dostawcy Vaimoo zostaną zastąpione pojazdami od marki Segway. Amerykańskie modele jeżdżą już m.in. w Stanach Zjednoczonych, Francji i kilku niemieckich miastach.

Mevo 2.0 jednak z nowymi rowerami. Tym razem od Segwaya

O podjętej decyzji ws. kontrowersyjnych rowerów od Vaimoo dowiedzieliśmy się z konferencji prasowej, która miała miejsce 24 maja 2023 roku. W siedzibie operatora City Bike Global wciąż stoją wcześniej zakupione jednoślady, ale towarzyszył im również jeden z nowych modelów od Segwaya. Ten egzemplarz ma akumulator o większej pojemności, posiada licznik prędkości i ładowania, uchwyt na telefon, indukcyjną ładowarkę, bezdętkowe koła i automatyczną skrzynię biegów.

- Od momentu pojawienia się poważnych problemów z rowerem ze wspomaganiem elektrycznym w Sztokholmie wspólnie z operatorem systemu, City Bike Global intensywnie pracowaliśmy, aby Mevo 2.0 nie podzieliło losu szwedzkiego odpowiednika. Odbyliśmy liczne rozmowy biznesowe z Hiszpanami oraz nowym producentem. Rower, który dotarł do nas już 28 kwietnia, poddaliśmy testom. Dzisiaj mogę powiedzieć, że podpisaliśmy aneks do umowy, dzięki któremu na ulice Obszaru Metropolitalnego wyjedzie bezpieczny rower i dużo lepszy od poprzedniego - powiedział Michał Glaser, Prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

OMGGS zapewnia, że od początku pojawienia się problemów w Sztokholmie, był w stałym kontakcie z osobami odpowiedzialnymi za ten system. Usterki, które pojawiały się w Szwecji były więc monitorowane na bieżąco. Gdy kłopoty z ramami zaczęły się nasilać, zaczęto pracować nad alternatywami. Już 24 kwietnia odbyło się spotkanie z przedstawicielami włoskiego producenta, a dzień później miało miejsce spotkanie z operatorem. City Bike Global przedstawił raport z francuskiego Ośrodka Ekspertyz Mechanicznych potwierdzający pękanie ram w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym przy dużych obciążeniach. CBG zaproponował więc wyłonienie nowego dostawcy. Z przedstawicielem marki Segway spotkano się już 28 kwietnia, gdzie potwierdzono dostępność rowerów i terminy dostaw.

28 kwietnia odbyło się spotkanie z producentem - firmą Segway, która potwierdziła dostępność rowerów i terminy dostaw. - Otrzymaliśmy również, wszelkie niezbędne certyfikaty ISO oraz badanie wytrzymałościowe nowych rowerów. Umożliwiło to zakontraktowanie nowego producenta przez operatora - dodaje Dagmara Kleczewska.

Nowy rower będzie cięższy o 4 kg

Rower ma może i lepszy akumulator, ale na konferencji prasowej skupiono się na innym aspekcie – nowe jednoślady są cięższe aż o 4 kilogramy, co może powodować obawy w związku z bezpieczeństwem. Grzegorz Pawlikowki, Pełnomocnik ds. Komunikacji Rowerowej miasta Tczewa, który miał możliwość przetestowania roweru, przekonywał jednak, że chociaż rower jest cięższy, to ma lepsze wspomaganie.

- W Segway’u dużo płynniejsze jest nie tylko wspomaganie, ale również ruszanie. Szersza kierownica sprawia, że nie męczą się nadgarstki użytkownika korzystającego z roweru. Również dużo mniej odczuwalne są drgania w momencie jazdy po nierównościach - mówił Grzegorz Pawlikowki.

Rowery Segwaya jeżdżą już od kilku lat w Stanach Zjednoczonych. Na ulicach Providence, Fort Corlins i Penn State jest 4500 sztuk. Firma od 2021 roku odpowiada za 6000 rowerów elektrycznych w Paryżu. Ponad 7000 sztuk jeździ w Niemczech m.in. Berlinie, Düsseldorfie, Kolonii czy Saarbrücken, a 4100 w Belgii. Segway obsługuje również rower miejski w Wielkiej Brytanii (1300 rowerów) i Włoszech (1800 rowerów). Z jednośladów wyprodukowanych przez podwykonawcę korzystają także mieszkańcy Niderlandów (400 rowerów), Nowej Zelandii (150 rowerów) i krajów skandynawskich.

Tym samym 23 maja został podpisany nowy aneks do umowy z 8 lutego 2022 roku pomiędzy OMGGS oraz City Bike Global. W sierpniu ponownie rozpoczną się wewnętrzne testy, które potrwają od 10 do 21 dni. Drugi etap testów zewnętrznych potrwa co najmniej 21 dni. Potem system będzie już mógł ruszyć, a przedstawiciele OMGGS podkreślają, że chcą się z tym uporać najdalej do listopada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Mevo 2.0 ma nowe rowery. Wiemy też, kiedy planowany jest start systemu - Dziennik Bałtycki

Wróć na sopot.naszemiasto.pl Nasze Miasto