Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kiedy Mevo 2.0? Powrót roweru metropolitalnego planowany jest na jesień. Tym razem obejdzie się bez wpadki?

Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
Przemysław Świderski
Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku doczekamy się powrotu rowerów metropolitalnych Mevo. Na ulice Trójmiasta ma wyjechać ponad 4 tys. rowerów elektrycznych i konwencjonalnych. Nowością ma być zdecentralizowany system ładowania baterii, a miesięczny abonament wzrośnie, lecz nie przekroczy 30 zł. Ponadto do systemu zostaną włączone dwie nowe gminy: Kosakowo i Kolbudy.

Pierwsze szczegóły Mevo 2.0 miało szansę poznać kilkadziesiąt osób uczestniczących we wtorkowym spotkaniu online organizowanym przez Obszar Metropolitalny. Oficerowie rowerowi oraz specjaliści od zamówień publicznych podsumowali dotychczasowe działania trójmiejskich urzędników w sprawie reaktywacji systemu, w tym trwający od maja dialog konkurencyjny, i przedstawili harmonogram najbliższych działań.

Podczas poprzednich spotkań i warsztatów użytkownicy rowerów przedstawiali swoje rekomendacje i propozycje zmian w nowym systemie. Na wtorkowym spotkaniu zespół projektowy, złożony m.in. z oficerów rowerowych, specjalistów ds. zamówień publicznych i finansów oraz prawników, przedstawił główne założenia nowego systemu. Zostały one wypracowane podczas dialogu konkurencyjnego z trzema wybranymi firmami.: konsorcjum BikeU i Freebike, firmą Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo oraz Nextbike Polska.

Potencjalni wykonawcy przedstawili swoje możliwości techniczne i wspólnie z zespołem projektowym pracowali nad rozwiązaniami najkorzystniejszymi dla mieszkańców metropoliii. Kolejnym krokiem jest zaproszenie wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert, co planowane jest na drugą połowę stycznia.

Wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie 6-letniej umowy planowane jest na marzec. Zgodnie z zapowiedziami potencjalnych wykonawców – system mógłby ruszyć do końca tego roku.

Mevo jakiego nie znacie

Mevo 2.0 ma być system mieszanym złożonym z 4099 rowerów. Przynajmniej 1000 stanowić będą rowery tradycyjne. Kontrakt z wybranym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Zmianą, która ma zapewnić większą niezawodność rowerów i ich większą dostępność jest decentralizacja ładowania baterii.

Przedstawiciele Obszaru Metropolitarnego zapewnili, że dotychczasowe rowery są sprawne, a baterie są serwisowane i regularnie doładowywane. Zostaną one wykorzystane w nowym systemie.

- W przeciwieństwie do Mevo 1.0 tym razem zamawiana będzie usługa, a nie dostawa rowerów - zapewnia OM. - Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. System ładowania baterii będzie zdecentralizowany.

Nie zmieni się dobrze znany wszystkim system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je, tak jak do tej pory, również poza stacjami. System będzie działał w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100 procent floty, zaś od grudnia do końca lutego 50 proc.

Zapisy przetargowe mają uwzględnić również sytuację pandemiczną. W przypadku takiej konieczności operator zostanie zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, a także relokacji pojazdów między poszczególnymi obszarami w danej gminie.

Cyklistów może zaskoczyć fakt, że nowy abonament ma nie przekraczać 30 zł. Oznacza to, że bedzie on mniej więcej trzykrotnie wyższy od opłaty "pilotażowego systemu". Nowością ma być to, że w ramach tej opłaty dziennie będzie można korzystać przez 60 minut z rowerów elektrycznych i 120 minut z rowerów tradycyjnych.

System 2.0 swoim zasięgiem obejmie 16 gmin – dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kiedy Mevo 2.0? Powrót roweru metropolitalnego planowany jest na jesień. Tym razem obejdzie się bez wpadki? - Gdańsk Nasze Miasto

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto