Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Węzłem św. Maksymiliana już po nowemu

Agata Grzegorczyk
Otwarcie węzła św. Maksymiliana
Otwarcie węzła św. Maksymiliana Tomasz Bołt
Dziś, punktualnie o godz. 10, nowym tunelem modernizowanego od listopada ubiegłego roku węzła św. Maksymiliana przejedzie pierwszy samochód. A za nim kolejne - każdy, kto autem będzie chciał dostać się z Witomina czy Chwarzna do centrum Gdyni, wybierając najkrótszą opcję, będzie musiał przejechać właśnie tędy.

Dziś jedziemy już tunelem
Od dziś bowiem pod wiaduktem, pod którym prowadzi nas przedłużenie ul. Piłsudskiego, pojedziemy już tylko w kierunku Gdyni Zachód oraz trójmiejskiej obwodnicy.

Fanfar i wstęg jednak na otwarciu tunelu (a właściwie dwóch, bo od strony ul. Wielkopolskiej czy Kieleckiej najpierw przejeżdżamy pod Drogą Różową, potem pod torami kolejowymi) nie zobaczymy - to jeszcze nie koniec przebudowy węzła św. Maksymiliana. Do ruchu nadal nie zostanie włączony odcinek ul. Świętojańskiej, na którym prowadzone są jeszcze prace. Nie są też gotowe przejścia podziemne dla pieszych.

- Zgodnie z umową wykonawca na zamknięcie inwestycji ma czas do marca przyszłego roku - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Mimo to wszystko wskazuje na to, że i pozostała część będzie gotowa wcześniej. Być może nawet jeszcze w tym roku.

Przypomnijmy, że prace przy przebudowie węzła św. Maksymiliana pochłonęły 60 milionów złotych, z czego 48 procent pokryła dotacja z Unii Europejskiej. Pozostałe 30 milionów złotych wyłożyło miasto.

Węzeł św. Maksymiliana jest jednym z newralgicznych miejsc komunikacyjnych w Gdyni. Przebiegają tamtędy trasy prawie połowy linii miejskiego transportu publicznego.

Do tego trzeba też doliczyć komunikację indywidualną. Wedle analiz drogowców, przepustowość węzła przed modernizacją była już na poziomie krytycznym. O tym zresztą kierowcy wiedzieli i bez badań, odczuwając ową "krytyczność" co dzień rano za kółkiem i w korku.

3600
tyle pojazdów w ciągu godziny mogło przejechać pod torami pomiędzy al. Zwycięstwa, ul. Władysława IV a Śląską i Drogą Gdyńską przed modernizacją

5200
taką przepustowość, liczoną w liczbie samochodów na godzinę, ma węzeł św. Maksymiliana obecnie. To prawie połowa więcej niż wcześniej

3
przynajmniej tyle ruchliwych jezdni muszą pokonywać piesi, by dotrzeć z przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana do skweru Plymouth

100 m
taką długość będzie miał tunel dla pieszych, który poprowadzi ze stacji SKM do skweru Plymouth po modernizacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto