Trwa Europejski Kongres Finansowy w Sopocie
Podczas dyskusji rozmawiano m.in. o tym, jak powinniśmy dostosować się nieustannie zmieniającej się rzeczywistości, szczególnie w sferze edukacyjnej. To właśnie tam, powinniśmy uczyć się tego, jak odróżniać informacje prawdziwe od fake newsów. Debatę o roli, jaką odgrywa edukacja w kształtowaniu bogactwa narodu poprowadził Jan Bartkowiak, członek Akademii EKF, prezes i założyciel Econverse.org.
- Musimy oddzielić dwie rzeczy - to edukacja oraz to, czym ma być szkoła - mówiła Magdalena Czarzyńska-Jachim, prezydent Sopotu. - To w szkole żyją młodzi ludzie. Musimy odejść od paradygmatu, że każdy ma być dobry we wszystkim. To, co się teraz dzieje ze zdrowiem psychicznym młodych ludzi, polega na tym, że oni nie potrafią w sobie znaleźć dobrych stron. Edukacja powinna wydobywać z człowieka właśnie to, w czym jest dobry. Bo inaczej będziemy mieli całą masę sfrustrowanych młodych ludzi. Biznesu i uczelni wyższych nie ma na poziomie szkół podstawowych. Musimy do dyskusji o edukacji usiąść wszyscy, bo jeżeli nie zmienimy systemu wynagradzania nauczycieli, jeżeli nie zmienimy sposobu oceniania uczniów, to do niczego nie dojdziemy. Wymaga to myślenia systemowego.
- Z edukacją każdy z nas jest związany - podkreślał Krzysztof Borusowski, prezes zarządu BEST S.A. - Ten proces nigdy się nie kończy, a zmienia się świat. Jako dziecko byłem uczony tego, gdzie mogę znaleźć informacje. To było bardzo ważne, bo tych nośników było mniej, w chwili obecnej mamy bardzo dużo informacji, które zalewają nas ze wszystkich stron. Musimy określić, jak tę informację segregować.
Ekonomia i technologie cyfrowe w edukacji
Paneliści debatowali też o sposobach nauczania ekonomii i technologii cyfrowych. Podkreślano, że to co łączy te dwie dziedziny to przede wszystkim ich dynamika oraz niezbędność do osiągnięcia życiowego sukcesu. W szkole XXI wieku uczniowie często lepiej rozumieją procesy cyfrowe niż sami nauczyciele. Jak podkreślano, polska oświata powinna w możliwie krótkim czasie zapewnić sobie bliską współpracę ze światem biznesu.
- Brakuje połączenia teorii z życiem praktycznym - mówiła Małgorzata Wiśniewska, dyrektor operacyjna Avenga. - Nie ma płynnego przejścia na rynek pracy. Niestety nauka i praca to często dwa różne światy. Brakuje w nauce ujęcia praktycznego. Musimy jak najszybciej znaleźć wspólny język.
- Musimy się zastanowić, jak uczyć - podkreślała Marta Życińska, dyrektor generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. - Zmieniły się okoliczności edukacji. Nauka powinna przebiegać projektowo i kłaść nacisk na talent każdego z dzieci. Widzimy na przykładach innych krajów, gdzie kładzie się nacisk na przedmioty artystyczne. Budujemy partnerstwo z uniwersytetami, musimy przejść od teorii do praktyki, a do tego jest potrzebna fuzja nauki z biznesem. Nie ma lepszego sposobu nauki niż praktyka.
Gospodarzem debaty była spółka BEST S.A.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?