- Częstym tematem rozważań użytkowników dróg, zarówno kierowców jak i pieszych, są zagadnienia związane z bezpieczeństwem. Niezależnie od tego, na kogo należy najbardziej uważać – czy na początkujących kierowców, brawurowych rowerzystów czy niewidocznych po zmroku pieszych, zasady bezpieczeństwa i przepisy ruchu drogowego obowiązują każdego, bez wyjątku. Podjęliśmy szereg działań, by w Sopocie wszyscy uczestnicy ruchu mogli poruszać się bezpiecznie - informuje Anna Dyksińska z Urzędu Miasta w kurorcie.
I tak, w ciągu ostatnich kilku lat:
- wybudowano 7 wyniesionych przejść dla pieszych (łącznie na terenie miasta jest ich 13);
- doświetlono 34 przejścia dla pieszych (obecnie trwa doświetlanie wszystkich przejść przy al. Niepodległości i ul. Malczewskiego);
- wybudowano 4 wyniesione skrzyżowania (łącznie na terenie miasta jest ich 18);
- zainstalowano 17 wyświetlaczy prędkości;
- 90 proc. ulic w mieście zostało objętych strefą uspokojenia ruchu Tempo-30 (z wyjątkiem Drogi Zielonej, al. Niepodległości i ul. Malczewskiego);
- zainstalowano 47 progów zwalniających: wyspowych i listwowych, na mniejszych i lokalnych ulicach;
- na skrzyżowaniach ulic Haffnera i Sępiej, Polnej i Łokietka, Wejherowskiej i Kraszewskiego oraz Obodrzyców i Wejherowskiej wybudowano ronda (łącznie na terenie miasta skrzyżowań typu rondo jest 14).
- Dodatkowo, dla usprawnienia podróży komunikacją zbiorową poza systemem TRISTAR regulującym i informującym na swoich wyświetlaczach pasażerów o przejazdach autobusów, wprowadziliśmy system sygnalizacji świetlnej dający priorytet na przejeździe przez dane skrzyżowania dla komunikacji zbiorowej. Taki system działa od kilku lat na pętli Reja oraz obecnie wprowadzamy go również na skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Malczewskiego, gdzie ten priorytet będą miały pojazdy komunikacji jadące z Sopotu w kierunku ul. Malczewskiego i dalej na Brodwino
- informuje dalej Anna Dyksińska.
- Rowerzyści mają do swojej dyspozycji w sumie 22 km dróg rowerowych na blisko 70 km ulic w mieście. Daje to współczynnik 30 proc. To jeden z najwyższych współczynników w kraju – informuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - W Sopocie drogi rowerowe zaczęliśmy budować stosunkowo wcześnie, więc zdążyły już one osiągnąć pełnoletniość. Aktualnie je remontujemy. Rok temu remont przeszła alejka nadmorska, ul. Wejherowska. W bieżącym roku mamy już za sobą przebudowę Armii Krajowej, która przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa, m.in. poprzez wyprostowanie trasy, wyniesione zostały przejazdy, uzyskując najwyższy standard korzystania. W trakcie realizacji jest gruntowna przebudowa al. Niepodległości, na odcinku od ul. Wejherowskiej do Armii Krajowej – zawężamy jezdnię, by wygospodarować pełnowymiarową, bezpieczną drogę rowerową, co stanowić będzie domknięcie rowerowego układu komunikacyjnego w północnym Sopocie – dodaje.
Blisko 80 proc. ulic jednokierunkowych w kurorcie objętych jest rowerowym kontraruchem, tj. rowerem wolno jechać pod prąd.
- Od 7 lat, gdy wprowadziliśmy pierwszy kontraruch, była tylko jedna kolizja z tego powodu. Rozwiązanie jest bezpieczne i wygodne, uczestnicy ruchu widzą się wzajemnie. W sopockich tunelach pod torami SKM można jeździć rowerem, pod warunkiem jazdy środkiem, 10 km/h i ustępowania miejsca pieszym. To wygoda i likwidacja barier
– mówi Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?