Ceny biletów kolejowych mogą wzrosnąć!

Joanna Surażyńska, Edyta Okoniewska
T. Bołt
Droższe bilety kolejowe w zamian za ładniejsze dworce. Taka rzeczywistość już wkrótce może czekać pasażerów.

Ministerstwo Infrastruktury, powołując do życia kolejną spółkę kolejową pod nazwą Dworzec Polski, chce pośrednio na pasażerów przenieść koszty funkcjonowania budynków dworcowych. Coraz częściej mówi się o tzw. opłacie dworcowej, która od przewoźników ma trafiać do nowej spółki Dworzec Polski, odpowiedzialnej za funkcjonowanie dworców.

Przeczytaj także: Gdynia: Historyczne odkrycie na dworcu

Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął już wniosek o zatwierdzenie nowego cennika tzw. opłaty dworcowej. Jak przyznają specjaliści urzędu, wniosek jest obecnie analizowany i pierwszych postanowień w tej sprawie można spodziewać się w ciągu kilku najbliższych dni. Wiadomo już, że urząd jest przeciwny obciążaniu pasażerów nowymi opłatami i będzie robił wszystko co możliwe, aby nowa opłata nie uderzyła ich po kieszeni.

Wciąż trwają negocjacje z ministrem Cezarym Grabarczykiem, żeby resort infrastruktury wyciągnął brakujące 130 mln złotych na utrzymanie budynków z przyszłorocznego budżetu państwa. Jeśli nie uda się przeforsować tego pomysłu, każdy bilet może być droższy z powodu nowych opłat nawet o złotówkę. Najwięcej zapłacą ci, którzy codziennie dojeżdżają koleją do pracy. Dodatkowe złotówki mają być doliczane do biletów takich przewoźników, jak Przewozy Regionalne czy Intercity.

Spółka Dworzec Polski twierdzi, że dzięki dodatkowym złotówkom będzie można utrzymać w czystości korytarze, hale dworcowe, toalety, a ruchome schody wreszcie będą działać.

Prezes spółki Jacek Przyśluga jednocześnie straszy, że jeśli nie dostanie pieniędzy - "zamknie dworce".

- Trzeba dopłacać do utrzymywania wszystkich dworców - mówi Paulina Jankowska z zespołu prasowego Polskich Kolei Państwowych Spółka Akcyjna. - To przewoźnicy będą decydować o tym, czy podwyższyć cenę biletów.

**Zobacz też:

Wagony PKP rdzewieją na bocznicy

**

Wśród pasażerów zawrzało. Wielu z nich jest oburzonych planami wprowadzenia opłaty dworcowej. Ich zdaniem, to skandal, że pasażerowie będą dopłacać do remontów dworców.

- Codziennie dojeżdżam do pracy pociągiem - mówi Szymon Rudnicki z Kościerzyny.

- Każda podwyżka ceny biletu dla takich osób jak ja jest sporym obciążeniem. Nie mam zamiaru płacić za remont dworców. Mogę wysiadać nawet w polu, a dworce mogą dla mnie w ogóle nie istnieć. Najważniejsze, aby podróż była jak najtańsza.

W woj. pomorskim jest czynnych ok. 80 dworców. Obecnie modernizowane są te w Gdyni Głównej i Malborku. W planach jest remont dworca w Rumi i Pszczółkach.

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kwidzyniak

Nowy prezes będzie miał pewnie ze trzech zastępców ( 8 tyś zł netto na rączkę każdy).
Każdy z nich będzie miał pewnie samochód służbowy itd.
A dworce syfem zarastały , zarastają i będą zarastać :):):):):)

:((

podwyżki nie widać efektu ich działań przez tyle lat i na to rząd niech podwyższają

Ł
Łoł

I co się dziwicie? Nie ma szmalu na kolejnego prezia to trzeba kogoś opodatkować. Najłatwiej maluczkich, szarych zjadaczy chleba. Bo prezio się zmieni i trzeba mu będzie dać odprawę, a dworce i tak dalej będą śmierdziały szczochami.

a
antek

jeszcze jedną spółkę, która będzie koordynowała owe spółki od prawej i lewej szyny

a
antek

Proszę wytłumaczcie, jak to jest - pociągi zapchane niemiłosiernie, ludzie często jeżdżą na „glonojada” a spółkom PKP nie opłaca się utrzymywać połączeń, ba nie mają nawet na zakup lub remont wagonów czy elektrowozów. Teraz dowiadujemy się, że dworce są nierentowne – na wszystkich dworcach jest powierzchnia udostępniona pod gastronomię i handel, czyżby wpływy z dzierżawy nie trafiały na utrzymanie budynków. Co jest nie tak, że wszystko jest deficytowe?

,,

10 KIBICÓW LECHII ZATRZYMANYCH PO USTAWCE!!
http://adf.ly/STI1

d
dp

a może zamknąć spółkę od niczego ,najlepiej razem z jej prezesikiem ,zawsze to spore oszczędności na pensjach prezesuniów

w
w

dworce go nie interesują. Mają przecież swojego właściciela, który i tak z nich zrobił hipermarkiety. Do czego tu jeszcze dopłacać? Do prywatnych biznesów? Kasy zajmują przecież minimalny procent powierzchni dworca, ławek żeby usiąść i zaczekać na pociąg od dawna już brak (choćby Wrzeszcz). Ten pomysł jest chory.

p
ppp

a PKS nie lepszy;] bilet jednorazowy na trasie Kwidzyn-Gdańsk kosztuje AŻ 18,50 zł;/ to są jakieśkpiny za tą cenę pojade i przyjade chcoiaż, wstyd żeby nie było nawet zniżek dla studentów i niestety trzeba przyznać że tak jest tylko w Kwidzynie,
może to też warto nagłośnić, niech pks kwidzyn wstydzi sięże jako jedyni ściągająz ludzi za jednorazowy przejazd tyle pieniędzy,
głupi kraj, głupie miasto, pozdrawiam

T
TRAVEL

czyli czy sie stoi czy się leży podwyżka się należy ...
zauważcie Państwo jak to ujęto sprytnie KOREKTA OPŁAT ZA PRZEJAZDY JEDNORAZOWE
pragnę zauważyć że jest to już 2ga podwyżka w ciągu 2 miesięcy , wcześniejsza o VAT
a teraz nowa - poniżej dowód ( LINK )
TO CHYBA KPINA , INTERCITY ZUPEŁNIE NIE DBA O WIZERUNEK MIMO ZE ON JEST SKANDALICZNY
BEZCZELNIE PODNOSZA SOBIE PO CICHU CENY - to jest poprawa na Intercity ? podwyżka ? i coraz mniej połączeń i składów
niedługo będą nas wozili punktualnie ale JAK " BYDŁO "

http://www.intercity.pl/?page=strona_glowna&ph_center_start=show&cmn_id=1971
(....Od 15 lutego 2011 roku wchodzi w życie zmiana Cennika usług przewozowych Spółki PKP Intercity. W związku z tym ulegną korekcie opłaty za bilety jednorazowe. Ich cena wzrośnie średnio o 3,43% )

proszę to nagłośnić medialnie bo uważam że to skandal bo to ewidentny przykład
jaj monopolisty.

k
kaszub

Na budowe drog tez nie trafi,bo POlska jest plajta-dlatego Tuskowy rzad zabral pieniadze emerytom.

M
Marek Biegalski

Wszystkim - zwłaszcza teraz przed EURO 2012 - zależy na budowie dróg, jeżeli już nie autostrad, to traktów ekspresowych (na przykład z Warszawy do Gdańska). I w związku z tym oraz ze względu na to, że prace przy modernizacji kolei raczej się ślimaczą, część dotacji i innych środków finansowych, w pierwotnym zamierzeniu przeznczona na potrzeby kolejnictwa, trafi niebawem na budowę dróg w naszym pięknym i urodzajnym Kraju nad Wisłą.

P
PRL

już nawet Chiny nas wyprzedzają ze swoja koleją i jeszcze trochę to my będziemy do nich jezdzic za pracą.

e
erno

to moja kontrpropozycja

m
mg

w zamian za niższe emerytury... ja już to chyba gdzieś słyszałem...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3