Na co wydajemy pieniądze?
Z drugiej strony, średnia liczba produktów na paragonach ze sklepów z odzieżą pozostała niemalże identyczna, ale zwiększyła się kwota, jaką przeznaczamy na zakup ubrań. Jeszcze we wrześniu 2021 na zakupach odzieżowych wydawaliśmy jednorazowo około 217 zł, a w analogicznym miesiącu w 2023 roku kwota ta wzrosła do 256 zł. Różnica wynosi więc aż 38 zł.
Według Antoniny Grzelak z aplikacji PanParagon, jednym z powodów, dla których Polacy kupują mniej jedzenia, ale nie ubrań, jest
downsizing, czyli praktyka zmniejszania gramatury, pojemności czy liczby sztuk w opakowaniu, która jest częstym chwytem marketingowym producentów artykułów spożywczych.
– W przypadku artykułów spożywczych częstym chwytem marketingowym producentów był i nadal jest downsizing. Na półkach sklepowych coraz częściej widać, że cena danego produktu pozostaje taka sama, a zmniejsza się jego gramatura, pojemność czy liczba sztuk w opakowaniu. Polacy są już jednak bardziej świadomi i zauważają te praktyki - mówi Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Na czym najczęściej oszczędzają Polacy?
Polacy są już jednak bardziej świadomi i zauważają te praktyki. Część sklepów odzieżowych przyjęła podobną taktykę i zaczęła oferować gorsze materiały, aby nie windować drastycznie cen, które odstraszyłyby spore grono klientów. Konsumenci mogą więc pozwolić sobie na zakup podobnej ilości ubrań, jednocześnie nie zauważając, że spadła ich jakość.
Według Głównego Urzędu Statystycznego we wrześniu 2023 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 8,2 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2022 roku. Mimo to Polacy nie zmienili podejścia do oszczędzania, a jedynie zmniejszyli liczbę kupowanych produktów spożywczych. Warto jednak zauważyć, że inflacja w Polsce powoli spada i możemy mówić o pierwszym od wielu miesięcy jednocyfrowym wzroście.
Analiza paragonów z 2021 i 2023 roku pokazuje, że Polacy oszczędzają na jedzeniu, ale nie na ubraniach. Wzrost cen artykułów spożywczych skłania Polaków do kupowania mniejszej ilości produktów, natomiast w przypadku odzieży, konsumenci nie zauważają, że spadła ich jakość.
CZYTAJ TAKŻE:Centralny Port Komunikacyjny, czy gwałtowny spór o przyszłość inwestycji
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?